Scopelianus

Klazomenai’de dünyaya geldiği bilinen Scopelianus’un, MS I. ve II. yüzyıllar arasında yaşamış olduğu anlaşılmaktadır.  Doğuştan din adamı, sonradan hukukçu, sofist felsefeye inan bir filozof, retorikçi ve şairdir. İzmirli sofist filozof Nicetes’in öğrencisi ve sofist filozof Herod Atticus’un da öğretmenidir. Scopelianus, dedesi ve babası gibi Asya’nın başrahibi sıfatını taşımaktaydı ve bir süre sonra doğduğu şehirden ayrılarak, sunduğu imkânlar nedeniyle komşu kent Smyrna’ya yerleşmiştir. Burada hukuk mahkemelerinde güçlü bir hatip olarak tanındığı bilinmektedir. Aynı dönemde Smyrna’da yaşayan ünlü retorikçi Nicetes’in öğrencisi olarak retorikçilerin hitabet okullarına sık sık gittiği ve daha sonra kendisinin de Smyrna’da bir okul açtığı görülmektedir. Klazomenai şehri, kentlerine büyük fayda sağlayacağını düşündüklerinden Scopelianus’tan geri dönerek şehirlerinde bir okul açmasını istemiş fakat filozof bunu kibarca reddetmiştir. Scopelianus, bir edebiyatçı olarak kendini her türlü şiire adamıştır. Ama kendisinin en iddialı olduğu tür trajedi olmuştur.

Scopelianus, döneminde devlet işleriyle de ilgilenmiş ve birçok kez elçilik görevlerinde bulunmuştur. Bu elçilik görevlerinden en bilineni ve belki de en başarılısı üzüm asmalarının korunması için Smyrna ve tüm Batı Anadolu adına üstlenmiş olduğu görevdir. İmparator, halkın yönetimi devirme hazırlıkları içerisinde olduğunu düşünmüş ve bu hazırlıkların da şarap evlerinde örgütlendiğinden şüphelenmiştir. Bu duruma bir son verebilmek için de asma ekili alanlardaki tüm asmaların sökülmesine ve bir daha asma fidanı yetiştirilmemesine karar vermiştir. Smyrna halkı, imparatoru bu kararından vaz geçirebilmek için Roma’ya bir elçi göndermeye karar vermiştir. Bu elçi sadece Smyrna’yı değil, tüm Küçük Asya’yı temsil edecektir ve bu iş için oybirliği ile Klazomenaili Scopelianus seçilmiştir. Scopelianus, bu görevinde kendisinden beklenenin çok üzerinde bir başarı göstererek kente dönmüştür. Bağların sökülmesini engellediği gibi boş arazilere de yeniden bağların dikilmesini sağlamıştır. Bu görev kendisinin ününe de ün katmış, kazanmış olduğu başarı imparator tarafından verilen hediyeler ile taltif edilmiştir. Roma’daki bu başarısı nedeniyle etrafında oluşan gençlerden bir topluluk kendisini Smyrna’ya kadar takip ederek öğrencisi olmuştur.